maandag 6 oktober 2014

Op straat rondhangen...wel of niet goed?

Soms vraag ik me weleens af wat nou beter is: een kind dat de hele dag op straat rondhangt of een binnenkind....
Je hoort altijd maar dat buiten spelen zo goed is. En dat is natuurlijk zo. Maar soms zie ik/weet ik van kinderen die echt als straatschoffies door de straten kuieren. Een aantal jaar geleden was het dan heel normaal om met die blikjes rond te lopen met een overdosis aan cafeïne....ik heb wel het idee dat die hype, gelukkig , weer een beetje over is. Ze struinen, hangen wat bij elkaar op de brug....
Tja, of dat nou zo gezond is....
Eerlijk gezegd was ik altijd blij dat mijn kinderen daar helemaal niet naar taalden.

Maar ja, buiten spelen is natuurlijk wél fijn. Nu wonen wij buiten het dorp en is buiten spelen toch vooral gewoon rondom  het huis waar ze plek zat hebben om hutten te bouwen, in de zandbak te spelen enz. Maar hoe hou je die grens tussen buiten spelen en een schooier worden (als ik  het even zo mag noemen) nou in de gaten als je in een woonwijk woont?

Toen mijn oudsten nog klein waren woonden wij ook in een rijtjeshuis midden in het dorp. Zoals gezegd wilden die van mij maar sporadisch uit zichzelf buiten spelen. Het was meestal moeders die ze maar op sleeptouw nam naar de speeltuin....(voor de deur of om te paaien de grote speeltuin verderop).
Maar als ze ouder worden en de vrijheid krijgen verder van huis te mogen.....dan wordt die scheidslijn tussen een hangjongere en gewoon lekker buiten spelen toch moeilijker.
Natuurlijk hoor je als ouder je kind te sturen....en bij sommige ouders vraag ik me ook weleens af of ze dat wel doen. Het is "heerlijk"simpel om je kind de straat op te sturen en alles maar zelf uit te laten zoeken.....Maar aan de andere kant is het ook wel weer erg makkelijk om ouders overal de schuld maar van te geven....Je kan toch moeilijk je kind 24 uur per dag blijven controleren. Dat is niet alleen niet te doen, maar ook absoluut niet goed voor het kind....

Gelukkig heb ik zelf het probleem niet....maar ik kan me voorstellen dat het wel een probleem zou kunnen zijn....Jullie?

3 opmerkingen:

  1. Zat ik me laatst ook te bedenken, de grens vervaagt snel van buitenspeelkind naar hangjongere, op een bepaalde leeftijd. Die van mij lopen niet heel veel gevaar geloof ik. Dat worden eerder hangjongeren thuis op de bank, met mammie's ipad in de buurt :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb een binnenkind dat 's-avonds graag buiten speelt. Dan komen de andere jongens van de straat ook buiten en gaan ze voetballen op het pleintje van een gymzaal. Ik kan ze zien. Beetje controle houden zeg maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Buiten rondhangen is natuurlijk niet goed. Maar overdag na schooltijd lekker buiten spelen, daar ben ik helemaal voor.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen