dinsdag 14 oktober 2014

Jongens willen weer lezen!

In het AD van vandaag stond een artikeltje over leuke jongensboeken:
In het kort gaat het erom dat jongens gek zijn op een nieuw boekensoort (om het zo maar even te noemen): de boeken met veel plaatjes en stukjes tekst. Dus geen bladzijden vol met alleen maar lettertjes. 
Daarnaast hebben deze boeken ook veel meer verhaal voor jongens. Om even Daniël Albering van kinderboekenwinkel De Kleine Kapitein te citeren: Het is de perfect start om boekschuwe jongens aan het lezen te krijgen. De meeste boeken waar ze in hun jonge leven mee te maken krijgen, zijn behoorlijk feminien. 
Deze meneer stelt dat deze boeken heerlijk aansluiten bij de belevingswereld van de jongens. 
Als biebmoeder zie ik ook dat boeken als Leven van een loser inderdaad zeer gewaardeerd worden.
In het stukje hebben ze als voorbeelden o.a. dus die loser ;-), maar ook Kapitein Onderbroek of Tom Groot. 
Mijn gup in die leeftijd zweert bij Geronimo Stilton(yep, veel kleurige tekst dus ook niet saai...)....maar straalde bijna toen ik zei dat we in de bieb weer een nieuw boek van een loser hebben....Dus ja, ook hij vindt die boeken met plaatjes leuker lezen. Wel logisch ook eigenlijk. Het ziet er toch veel minder saai uit.....het is toch ook de reden waarom we vaak fotootjes plakken bij onze blogs, toch ;-)

3 opmerkingen:

  1. O, wat leuk :) Nooit geweten dat de meeste boeken zo vrouwelijk waren eigenlijk trouwens :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed nieuws zou ik zeggen.. alles wat tot lezen leidt juich ik toe :) En ja, plaatsjes zijn smaakmakers toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het leven van een Loser is bij mij thuis het enige boek dat de jongens lezen. De meisjes lezen gelukkig wel graag.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen