vrijdag 1 november 2013

Bataviawerf....leve de geschiedenis!

Mijn schoonzus had kaartjes gewonnen voor de Bataviawerf. Zelf zou ze ze niet gebruiken dus hield ik me aanbevolen! En dus togen mijn man, Arie, Jan en ik zelf naar Lelystad.
De jongens waren niet overdreven enthousiast. Maar ach een uitje voor de gezelligheid kan geen kwaad....
Bleek dat even mee te vallen voor ze!
Allereerst "beklommen"we het schip die ze nu aan het bouwen zijn: de 7 provinciƫn. Prachtig om te zien hoe dat eruit ziet.
Het skelet van het schip...
Ik maakte de opmerking dat ik het zo net een ribbenkast vond. Dat vond Jan toch wel grappig.
Daarna op naar De Batavia. Tja, daar ben je gewoon wel even mee zoet om het helemaal te bekijken. De mannen vonden het bere-interessant. En ja, ik dus ook! Wat een machtig mooi schip. Al moet ik er niet aan denken om daar maanden op te moeten zitten!


De soldaten werden gehuisvest op een laag, waar ze niet eens konden staan! Ik kreeg al last van claustrofobie bij het idee (en een zere rug!). En als je stout geweest was....zat je er dus zo bij:


Jan heeft verder nog heerlijk gespeeld, een touw gedraaid met zijn pa samen, en Arie leefde zich uit met spijker slaan. Er waren zelfs nog meer activiteiten waar we geeneens aan toegekomen zijn!
Zo zie je maar weer dat geschiedenis ook leuk kan zijn....En de jongens vonden dat ook. Hoe ik dat weet? Jan zat de dagen erna vooral spellen op de computer op te zoeken die over de V.O.C. gingen. Dat zegt genoeg, lijkt mij!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten